Tinerii programatori în curs de specializare sprijină dezvoltarea prezenței online a afacerilor mici din România. De la instaurarea restricțiilor Covid-19, activitatea multor afaceri românești a avut de suferit. Multe dintre acestea nu erau pregătite pentru un model de vânzare alternativă pe canale digitale, după cum o arată studiile recente.
Aproximativ jumătate (42%) din întreprinderile mici și mijlocii din România nu dețin o prezență online, iar marea majoritate (90%) nu realizează în prezent vânzări online pe site-uri proprii sau prin intermediul marketplace-urilor, conform studiului IMM în Online, cu date colectate în perioada ianuarie – martie 2021.
Decalajul firmelor românești față de media europeană (70% digitalizare în rândul IMM-urilor) este mare, iar provocările cu care se confruntă afacerile mici românești nu sunt suficient acoperite de instrumentele de sprijin puse la dispoziție de stat. Ca principale provocări, companiile mici românești au dificultăți în accesarea pieței online, în accesarea de fonduri prin care să își poată susține planurile de continuitate și, per ansamblu, în adaptarea la cadrul legislativ și economic, în schimbare de la an la an.
Programul IMM în Online a fost dezvoltat ca răspuns la acest context plin de provocări cu care se confruntă mediul antreprenorial, cu scopul de a găsi răspunsuri acolo unde anterior nu existau opțiuni. Printr-un parcurs concis de discuții, materiale, consultanță și sesiuni video live care se actualizează săptămânal, IMM Online este spațiul unde antreprenorii pun întrebări și găsesc soluții rapide și direct aplicabile în ariile de afacere care au nevoie de susținere, oferite de experți juridici, financiari și în vânzare online.
Dincolo de accesul la spațiul de dialog și resurse practice, IMM în Online facilitează și legătura cu absolvenți ai cursurilor de digitalizare Generația Tech. Programul face legătura între companiile care sunt în căutare de profesioniști digitali și proaspeții absolvenți de specializări digitale care sunt în căutarea de experiență și noi oportunități profesionale.
La finalul lunii aprilie 2021, deja peste 800+ firme înscrise în programul IMM în Online au obținut acces la cei peste 1.700 de absolvenți ai cursurilor de specializare Generația Tech, care au astăzi competențe să ajute business-urile cu diferite proiecte de digitalizare, prin serviciul IMM în Online – IT la Cheie: realizare de website-uri de prezentare, creare de pagini de Facebook Business, construcția de magazine online pentru vânzare pe canale de social media (Facebook, Instagram), realizarea de reclame video de promovare, automatizarea formularelor online sau design-ul de broșuri comerciale.
Prin programele noastre, reușim să creăm puntea între generații, oferind soluții digitale dezvoltate de către tinerii absolvenți ai Generației Tech IMM-urilor care nu au o prezență în online dezvoltată și care doresc să facă primii pași către digitalizare. Astfel, IMM-urile economisesc resurse, câștigă timp și o prezență optimizată în online, iar tinerii din Generația Tech câștigă prima lor experiență profesională cu mediul IMM din România – Nu cred că există o situație win-win mai favorabilă de atât!, declară Medeea Petrovan, coordonatorul programului IMM în Online și expert în Fonduri Europene.
În primele 3 luni ale programului, 10 noi soluții digitale au fost dezvoltate pentru companii înscrise pe platformă. IMM-urile au găsit astfel rezolvări la provocările oferite de vânzarea online, iar absolvenții Generația Tech au avut oportunitatea să lucreze la proiecte reale, având proiecte profesionale și oportunități concrete de dezvoltare în spațiul digital.
Emy Eval SRL, din Florești, Cluj, a fost una din afacerile care au avansat în plan digital cu ajutorul matchmaking-ului realizat cu profesioniști digitali prin IMM în Online. Activând în domeniul evaluărilor imobiliare din 2008, Emy Eval a fost fondată de doi ingineri, cu ani de experiență în evaluările în sistemul bancar în cadrul celei mai mari bănci din țară, Dănut Sandu și Veronica Sandu. Compania oferă, de peste 12 ani, servicii de evaluări imobiliare de raportare financiară, de bunuri imobiliare și de fezabilitate, având la activ peste 2.500 de proiecte finalizate cu succes.
Instaurarea crizei pandemice în 2020, însă, a dus la un blocaj al activității Emy Eval – nefiind prezenți în spațiul digital și bazându-se pe vânzarea tradițională până în acel moment, compania a ajuns într-un punct în care activitatea nu mai putea continua ca înainte, din cauza restricțiilor impuse mediului de afaceri în toată țara. Fondatorii erau în căutarea unor variante accesibile pentru a-și începe construcția prezenței digitale când au intrat în programul IMM în Online. Obiectivul era realizarea unui site de prezentare pentru companie, care să ofere prospecților și clienților opțiunea de a contacta firma online.
Înscriși în programul de matchmaking IT la Cheie al IMM în Online, fondatorii Emy Eval au fost puși în legătură cu un tânăr programator din Generația Tech, care a realizat website-ul conform cerințelor companiei. Andrei Bolojan a fost tânărul specialist care a livrat proiectul disponibil astăzi live la adresa emyeval.com. Elev în clasa a 11-a în Vadu Crișului, Bihor și în vârstă de doar 17 ani, Andrei tocmai absolvise specializarea Generația Tech ”Dezvoltare Web – nivel Începător”, se înscrisese la specializarea următoare ”Dezvoltare Web – nivelul Intermediar” și era dornic să experimenteze realizarea de site-uri pentru clienți din lumea reală. Deși nu avea altă experiență profesională în afară de cea dobândită în Generația Tech, Andrei a acceptat provocarea Emy Eval și a realizat în câteva săptămâni website-ul care ajută astăzi compania clujeană să fie prezentă online.
Procesul de construcție al site-ului a fost unul eficient, coordonat de project managerii Generația Tech și livrat în întregime de tânărul absolvent. Două call-uri de lucru au ajutat echipa și programatorul să înțeleagă obiectivele proiectului și să seteze așteptările pentru livrabil și obiectivele de business din spate. Procesul a fost unul extensiv dar eficient, în care clientul a ajutat programatorul să înțeleagă preferințele de ansamblu asupra proiectului, dar și detaliile de design care erau necesare. Au urmat 2-3 interacțiuni punctuale, pentru urmărirea statusului, oferirea de feedback în timp real și schimb de date de acces pentru platforma de hosting, iar la final Andrei a livrat website-ul complet care ajută astăzi Emy Eval să fie prezent online.
Experiența IT la Cheie, facilitată de IMM în Online, răspunde astfel atât nevoilor celor care își fac debutul sau reconversia profesională în arii digitale, dar și nevoilor companiilor mici și mijlocii din țară puse astăzi în fața provocării de a avea o prezență online. Pentru Andrei, acest prim proiect real livrat cu succes post-absolvire Generația Tech i-a întărit convingerea că dorește să continue în IT, urmând o facultate de profil după absolvirea liceului.
A fost un proiect binevenit după o perioadă în care nu am mai interacționat cu web developmentul. Construirea site-ului a fost un challenge pentru mine pe partea de design, deoarece domeniul imobiliar era unul nou pentru mine, dar la final a ieșit foarte bine. Mi-a făcut plăcere să lucrez la acest website, clienții au răspuns la subiect în momentele în care am cerut informații, am avut un super sprijin din partea comunității Digital Nation și a Andreei și cred ca am făcut o muncă bună!”, ne spune entuziast Andrei.
Pentru Emy Eval, IT la Cheie i-a ajutat să se apropie de obiectivele digitale, într-un mod accesibil și profesionist, și le-a dat oportunitatea de continuitate antreprenorială în ciuda pandemiei și a restricțiilor.
“Cautand o solutie pentru realizarea paginii web, am intrat pe site-ul https://digitalnation.ro.
În urma înscrierii firmei pe site, am fost contactată rapid, în vederea colaborării.
M-am bucurat că tinerii din Generația Tech au realizat o pagina web, o colaborare win-win.
Astfel, firma EMY EVAL, are vizibilitate, credibilitate și interconectare cu clienții săi.
Mi-a plăcut mult colaborarea cu voi. A fost o experiență reușită: ați fost foarte prompti, deschiși și profesionisti.” Sandu Veronica Ana, EMY EVAL
Produsele IT la Cheie sprijină companiile înscrise în programul cu acces gratuit IMM în Online, oferind soluții dezvoltate ”la cheie” și personalizabile rapid de către absolvenții specializărilor digitale Generația Tech. Companiile economisesc astfel resurse și obțin o prezență online optimizată, care îi ajută să își crească afacerile în spațiul online. Opțiunile de digitalizare accesibile IMM-urilor pot fi consultate pe site-ul programului: https://digitalnation.ro/imm-one-stop-shop/
Dincolo de dezvoltarea de produse digitale, IMM în Online susține sfera antreprenorială din țară și cu materiale, sesiuni video și consultanță gratuită în domenii de digitalizare, accesare fonduri sau juridic. În prezent, IMM în Online realizează și cel mai mare recensământ al nevoilor companiilor din România, studiu care își propune să mapeze stadiul de digitalizare al IMM-urilor din România și să identifice principalele dificultăți cu care aceste firme se confruntă.
Proiectul face parte din direcțiile de susținere a digitalizării țării a organizației Digital Nation, și beneficiază de sprijin și din partea Google.org și Banca Transilvania. Companiile se pot înscrie gratuit pe platforma IMM în Online, pentru a găsi răspunsuri la provocări de business și pentru a avea acces la specialiștii digitali care livrează produse IT la Cheie.